Nordlandsbanen er i dag den 729 kilometer lange banen fra Trondheim til Bodø. Strekningen Trondheim-Hell tilhørte frem til 6. januar 2008 [Meråkerbanen](http://kulturnav.org/6f02188f-454c-498f-87e3-cb4553904c1b).

Nordlandsbanen ble åpnet i mange etapper. Banen mellom Hell og Sunnan, som var vedtatt bygget i 1894, var ferdig i 1905. Neste etappe var til Grong, hvor banen var klar i 1929. Banen var nesten ferdig til Mosjøen ved krigsutbruddet i 1940 og tyskerne påskyndet åpningen. Under krigen var det en forsert anleggsdrift. Det hastet å få banen ferdig, og tyskerne satte inn et stort antall krigsfanger i byggingen. Ved freden i 1945 var banen mer eller mindre ferdig til Dunderland. Mellom Tverrånes og Storforshei overtok NSB den private malmbanen [Dunderlandsbanen](http://kulturnav.org/2d3e8812-1a9e-4e15-a9cf-01479ac99a0e). NSB åpnet videre frem til Lønsdal i 1947, Røkland i 1955, Fauske i 1958 og endelig til Bodø i 1962.

Etter de tyske planene skulle banen bygges videre fra Fauske og nordover; [den Arktiske bane eller Polarbanen](http://kulturnav.org/edit/9c61fe98-7739-4eac-807e-3ca2b9c9aaa5). Det ble utført et stort arbeid, men ingen strekning ble fullført.

Navnet Nordlandsbanen ble tatt i bruk på banen fra Hell til Snåsa fra 1927. Inntil da ble betegnelsene Hell–Sunnanbanen og Sunnan–Grong–Namsosbanen benyttet på de strekningene som allerede var åpnet.

Nordlandsbanen fikk 1976-1985 fjernstyring på strekningen Trondheim-Grong, videre til Majavatn i 2007 og til Eiterstraum i 2011.

3557 objects

Diesellokomotiv Di 3 641 med dagtoget fra Trondheim til Bodø, tog 451, på Mo i Rana stasjon

Volvo rutebil med kjennemerke XD 44870 tilhørende Fylkesbilene i Nord-Trøndelag på Grong stasjon

Lokaltog fra Trondheim til Stjørdal på Hell stasjon.

Kryssing mellom godstog retning Trondheim og Nordlandsekspressen på Grong stasjon. Damplok type 63a 4929 i godstoget. .

Klungset tunnel på den da ennå ikke åpnede strekningen av Nordlandsbanen mellom Fauske og Bodø.

Dagtoget fra Trondheim til Fauske, tog 451, ankommer Fauske stasjon. Toget trekkes av diesellokomotiv type Di 3 nr. 617.

Hell stasjon

Hell stasjonsbygning og godshus

Dieselmotorvognsett type 92, med styrevogn BS 9291 og motorvogn BM 92 15, med persontog til Melhus, tog 1716, på Hell stasjon

Diesellokomotiv Di 3 641 med persontog fra Mo i Rana til Trondheim, tog 478, ved innkjøringen til Hell stasjon

Diesellokomotiv Di 3 641 med persontog til Trondheim, tog 478, ved Skatval stasjon på Nordlandsbanen

Diesellokomotiv Di 4 652 med dagtoget fra Trondheim til Bodø, tog 471, mellom Verdal og Røra stasjoner på Nordlandsbanen

Fra anlegget av Nordlandsbanen ved Sørelva anleggsbrakke på Saltfjellet, sør for Lønsdal stasjon. Personbilen på bildet var registrert som drosje på Artur Dalmo, Drevja.

Damplokomotiv type 13b nr. 71 i skiftetjeneste på Steinkjer stasjon

Diesellokomotiv Di 3 603 med stor frontplog

Dieselmotorvogn BM 86 11 med persontog fra Mo i Rana til Majavatn, tog 476, på Bjerka stasjon

Riving av Smalåsen ekspedisjonsbygning for flytting til Norsk Jernbanemuseum

Diesellokomotiv CD 66 404 med godstog fra Bodø til Trondheim kjører ut fra Mo i Rana stasjon

Diesellokomotiv Di 3 med dagtoget fra Bodø til Trondheim, tog 452, på Saltfjellet på Nordlandsbanen

Diesellokomotiv CD 66 404 med godstog fra Bodø til Trondheim kjører inn på Mo i Rana stasjon

Share to