Ofotbanen fra Narvik til riksgrensen ble tatt i bruk i 1902. Banen har på riksgrensen forbindelse videre med den svenske Malmbanan.

Bakgrunnen for byggingen av jernbanen var de rike malmforekomstene i svensk Lappland. Anlegget av Ofotbanen begynte i 1885 i regi av The Northern of Europe Railway Co., et selskap som etter kort tid skiftet navn til The Swedish and Norwegian Railway Co. (SNJ). På svensk side skulle SNJ bygge banen fra Luleå og frem til grensen. SNJ kom i gang med trafikken mellom Gällivare og Luleå i 1888. På norsk side ble arbeidet med banen innstilt etter en konkurs i 1889. Senere ble det besluttet å bygge Ofotbanen som en statsbane.

På Riksgränsen var det frem til elektrifiseringen en stor svensk stasjon hvor det bl.a. var lokomotivbytte for alle tog.

I Narvik er har LKAB en egen malmbanegård. Jernbaneverket har godsterminal på Fagernes.

Ofotbanen har fra 2003 en største tillatte aksellast på 30 tonn. Det pågår (pr 2016) en større utbygging av banen med blant annet lengre kryssingsspor.

Ofotbanen representerer noen av de ingeniørtekniske storverkene i norsk jernbanebygging, og banen er derfor i Landsverneplan for jernbanen foreslått vedlikeholdt slik at de historiske elementene ivaretas på en best mulig måte. Rallarvegen (anleggsvegen) fra Rombaksbotn/Katterat til riksgrensen (og videre inn i Sverige) er foreslått vernet i samme plan.

1359 objects

To SJ elektriske lokomotiver type Da, nr. 911 fremst, med ekstratog til Gävle på Bjørnfjell stasjon

Tog til Stockholm på Narvik stasjon. Toget trekkes av SJs elektriske lokomotiver type Da nr. 891 og 895.

LKABs diesellokomotiv T44 nr. 5 i Narvik

Svenska Tågkompaniets elektriske lokomotiv Rc2 13 (tidligere Rc2 1113) med persontog til Narvik, tog 92, ved Solheimsbrakka mellom Bjørnfjell og Søsterbekk på Ofotbanen

Den opprinnelige Bjørnfjell stasjon på Ofotbanen. Bak til venstre skimtes Norddalsenden bru

Narvik ved Fagernes. Grustog på sporet til Narvik havn til venstre.

Tidligere styrevogn for elektrisk motorvogn, BFS 65 97 som internvogn på Straumsnes stasjon på Ofotbanen

Hundalen, senere Katterat, stasjon på Ofotbanen

Ødelagte godsvogner langs Ofotbanen

Dieselmotorvogn BM 89 04 som internvogn nær Bjørnfjell på Ofotbanen

NSB bunntømmingsvogn XFad 6180 på verkstedområdet i Narvik

Tågkompaniets chartertog Narvik-Stockholm ved innkjørsignal på Katterat stasjon på Ofotbanen

Svensk elektrisk lokomotiv Dm 1210 + Dm3 + Dm1209 med malmtog på Narvik stasjon.

Elektrisk lokomotiv El 12 2120 og 2113 på Narvik stasjon.

Svensk elektrisk lokomotiv Dm 1210 + Dm3 + Dm1209 med malmtog på Narvik stasjon.

Elektrisk lokomotiv El 12 2113 og 2120 på Narvik stasjon.

Statens Järnvägars elektriske motorvognsett litra X10 på Narvik stasjon

Statens Järnvägars elektriske motorvognsett litra X10 på Narvik stasjon

Persontog retning Kiruna på Narvik stasjon

Damplokomotiv 23a nr. 159 i lokomotivstallen i Narvik

Share to