• Martin Forbord, en kjent fiskehandler, her med en kvinnelig kunde i Torghallen på Kirkelandet
.

Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Martin Forbord, en kjent fiskehandler, her med en kvinnelig kunde i Torghallen på Kirkelandet . Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.

1 comment

• Martin Forbord (1913-1973) var en av fiskehandlerne i Torghallen, han var viden kjent for sitt gode humør og var godt likt av alle, på bildet selger han fisk til Sigrun Gjengstø (1923-2016).

Fiskehandleren i bakgrunnen er trolig Rolf Johnsen, han og Martin Forbord kjørte felles annonser, se utskrift fra Tidens Krav 4. november 1972 i kommentarfeltet. 🙂

Martin Forbord startet allerede som 15-16-åring sin egen "fiskeforretning" som var et bord med seildukstak på det gamle Fisktorvet ved Tollboden, han var god til å prate for seg og manglet aldri kunder på de vel 40 årene han var fiskehandler!

Han var viden kjent som visesanger på CFK sine særpregede vår- og høstrevyer.

Det fortelles at når det på Innlandet pleide å være stort arrangement på kvelden den 23. juni (sankthansaften), da var høydepunktet når hurtigruta stoppet på fjorden for å landsette Martin Forbord som Kong Neptun stående på ankeret da han gikk i land!

Så hva passer vel bedre enn at Martin Forbord har fått en benk oppkalt etter seg i Kringsjå, på den kan man sitte å la tankene fare, kanskje får man øye på Kong Neptun?

Martin Forbord var en meget bereist mann, han rakk å besøke Spania, Frankrike, Italia, Hellas, Libanon, Cuba, Mexico, Kina, Japan, Filipinene og Indonesia.

Han var filosofisk anlagt og ble premiert for ordspråk han sendte inn til Aftenposten og ukeblad, slik som dette:

"Høflighet er en mynt som er gangbar i alle land", han hadde jo masse erfaring gjennom sine mange reiser.

Et annet ordspråk var: " Livet er en veksel som innfris ved forfall".

Martin Forbord filosoferte mye om livet etter døden, han holdt fast ved et kinesisk visdomsord: "

"Hvorledes kan menneskene tenke seg å leve livet etter døden når de ikke forstår hvordan leve mens de ennå er i livet?"

Martin Forbord døde på sin 60 års dag 2.mars 1973. ❤