History
-
Denne Lincoln Model K 359-B ble produsert av firmaet Lincoln Motor Company i USA i 1937. Bilen er en spesialmodell av Lincoln, Lincoln Model-K Semi-Collapsible Towncar, som kun ble bygget i 7 eksemplarer av karosserimaker Brunn & Co. I 1935 ble V12 Lincoln kjent som Model K, og forskjellige kroppsstiler fra flere karosseribyggere ble tilbudt frem til 1940. Denne Lincoln Model K fra 1937 er en av 977 Model Ks som ble bygget det året i 21 forskjellige kroppsstiler.
Bilen ble gitt til Kirsten Flagstad som gave fra The Metropolitan Opera (The Met), New York, i 1937, etter gjentakende suksesser på scenen. Kirsten Flagstad regnes som redningen for The Met og førte til suksesshistorien den siden har blitt. Dette var en svært eksklusiv bil den gang, og er det i høyeste grad også i dag. Det viser hvor høyt skattet hun var for The Met.
Presidenter og filmstjerner som Rita Hayworth, Joan Crawford og Clark Gable hadde også slike luksusbiler fra Lincoln.
Kirsten Flagstad tok bilen til Norge og den ble første gang registrert her 29.11.1939 på kjennemerke K-39. 01.05.1952 fikk bilen kjennemerke K-975. Vi har dessverre ikke papirer fra kjøretøyregisteret som beviser eierforholdet før 1954.
Eier fra 27.04.1954 var vognmann Kristian Hægeland fra Kristiansand, bilens kjennemerke var da først K-975 og fra 01.06.1955 K-21. Hægeland hadde tillatelse til å kjøre på private kjennemerker selv om han hadde drosjebevilling. Hægeland var sjåfør for kongehuset ved flere anledninger, og bilen ble blant annet brukt til transport av Kronprins Olav ved åpningen av Varoddbroa i 1956, under Kong Olavs kroningsferd i 1958 og til transport av Kong Olav på Landsskytterstevnet i 1962.
Etter Kristian Hægelands bortgang i 1971 solgte sønnen Brath Hægeland bilen til Trygve Kile den 12.08.1971. Brødrene Trygve og Lars Kile Jr. holdt også til i Kristiansand og de hadde stor bilinteresse og kjøpte på den tiden opp mange spesielle biler for å redde dem fra skroting. Mange ble solgt videre i Norge men en del biler solgte de utenlands. Store "eldre" amerikanske biler var det på den tiden liten etterspørsel etter i Norge.
Etter en måned hos brødrene Kile solgte Lars Kile Jr. bilen i 1971 til fabrikkeier Lipps som bygde opp kjøretøymuseet Automuseum Drunen (senere kalt Autotron Rosmalen) i Nederland. Vi vet ikke sikkert hvor lenge den ble værende der, men trolig til utpå 1990 tallet. Norsk vegmuseum kjøpte bilen av den nederlandske samleren Mari van Uden i november 2020. Han hadde da eid bilen i 4,5 år.
Norsk vegmuseum mener at bilen som ny var blå med lys (beige?) cabriolet. Bilder viser at den var svart når kongehuset brukte den på 1950/60 tallet, da var også cabrioleten svart. Når bilen ble solgt til Nederland i 1971 så var den ifølge utførselspapirene svart. I 2004 var bilen hvit med svart cabriolet. Bilen var fortsatt hvit når museet kjøpte den i 2020, men cabrioleten var da beige.
Typebetegnelsen 359-B står for: 4-dørs-Brunn karosseri- Semi Collapsible Conv. Motornummeret K 7845 tilsier 1937 mod.
Omtale fra en engelsk auksjonsside i 2004:
1937 Lincoln Engine no. K7845
When Henry Leland left Cadillac in 1917 to found his own engineering business he named the new company after his long-time hero, Abraham Lincoln. Not surprisingly the Cadillac influence was readily apparent in the new, side-valve, V8-engined Lincoln cars, with quality engineering being paramount in the eyes of the meticulous and slightly autocratic Leland. Financial problems at an early stage almost caused Lincoln’s demise, however Henry Ford came along as the financial ‘white knight’ in 1922 and, with his vast resources, successfully developed the V8 formula and established Lincoln on a sound financial footing. The famous Greyhound mascot appeared in 1929, symbolising the performance of the Model L which offered a top speed of some 90mph. The sensational V12 engined Model K made its debut in 1932, developing some 150bhp from its 448cu.in. engine and setting the standard for V12 production through the 1930’s.
The 1937 Model K displaced 414 cu.in., drove through a three-speed and reverse gearbox and was equipped with Bendix Duo-Servo mechanical brakes. Options included dual side-mounts, radio, heater, clock and cigar lighter. Some 977 Model K’s were built that year with 21 body styles being offered. Only 7 Semi-Collapsible Cabriolets by Brunn were built from that production run and they were firmly in the top price bracket when new. The Lincoln was the choice of Presidents and movie stars including Rita Hayworth, Joan Crawford and Clark Cable.
This top-of-the-range model is presented in ivory livery with black coachlining and retains its original black leather upholstery to the front with blue and beige cloth to the rear. It is equipped to the highest standards with twin side-mounted spare wheels, period radio, large occasional seats to the rear and electric communication between rear passengers and the chauffeur’s compartment. The landaulette rear compartment features a wind-down division to the front, three interior courtesy lights, passenger sling pull-straps, smoker’s companions and spring-loaded rear door pockets. Depress Beam headlamps are fitted together with Dietz 510 spot lamps. In 1937 this car surely turned heads at every society function it attended.
This car was acquired for the Lips Collection from Norway in 1971 and following a long period of museum display the usual careful recommissioning is recommended.
Produksjon: 1937 (Vognkort.)
- ProdusentLincoln Motor Companysikker
- Production placeUSA Detroitsikker
Downloads
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-12027
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedOctober 29, 2021
- Date updatedApril 27, 2024
- DIMU-CODE0210211396479
- UUID0bf711b8-8175-49aa-8314-37736bf5c4f7
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».