History
-
Ford Capri 3000 GTE produsert av Ford of Britain i 1970. Bilen ble importert til Norge av Bjørn Kværnstuen i 1971 og registrert på kjennemerke DA 43325 den 10.11.1971. Roy Nilssen har gjennomgått en full restaurering av bilen siden han kjøpte den i 1977. Arnhild M Thoresen overtok bilen da Roy gikk bort i 2016 og bilen ble registrert på henne den 11.06.2019. Arnhild ga bilen som gave til museet den 03.12.2021.
Wikipedia:
Capri Mark 1 (1969-1974)
Den første Forden som hadde modellbetegnelsen Capri ble introdusert januar 1969 på Brussels Motor Show, og ble omsatt allerede følgende måned. Det var meningen at denne bilen skulle bli en like stor suksess i Europa som Ford Mustang var i USA; altså en europeisk såkalt pony car. Teknisk sett var den basert på modellen Ford Cortina og ble bygget i Europa på fabrikkanleggene i Dagenham og Halewood i Storbritannia, Genk-fabrikken i Belgia og Saarlouis- og Köln-fabrikkene i Tyskland. Under utviklingen av bilen gikk den under navnet Colt, men dette navnet kunne ikke brukes på bilen på grunn av at Mitsubishi hadde allerede registrert det som varemerke.
Selv om bilen var en fastback-bil, ville Ford at den skulle bli billigst mulig for potensielle kjøpere. For å oppnå dette kunne kunden få biler med forskjellige motorvolum. Motorene var forskjellige i landene Storbritannia og Tyskland. Den kontinentale modellen hadde Ford Taunus V4 som motor og hadde tre forskjellige volumvariasjoner fra 1300-1700 cm³, mens den britiske modellen hadde Ford Kent motoren i to forskjellige versjoner; 1300- og 1600 cm³.
Capriens historie (Av: Magnar Johannesen. Redigert i 2007 av Rune Skiaker og publisert på nytt i 2017 av Inge Lirhus.).
FORD CAPRI MKI. 1969 – 1974
Forbildet til Ford Capri er ikke vanskelig å finne, det var Ford Mustang som en kjempesuksess i USA fra 1964. Ideen hos Ford var å skape en bil som ville få samme suksess i Europa. Prosjektet med Capri startet i 1967 (da under navnet Colt) og etter en del tegninger og prototyper dukket det opp snikfotografier av en ny bil fra Ford med sportslige linjer i slutten av 1968.
Capri ble presentert offentlig i Brussel i januar 1969 og ble produsert både i Liverpool (England) og i Køln (Tyskland). Tyskland leverte biler til EU-landene og senere USA, mens England dekket de andre landene i Europa, som f.eks. Norge.
Produksjonen av MKI Capri startet på Halewood, Liverpool i November 1968 og bilen var i salg fra 5. februar 1969 over det meste av Europa. Motorstørrelsene man kunne velge mellom ved introduksjonen var beskjedent, kun 1300 og 1600 rekkefirere (Kent) med henholdsvis 52 og 75 Hk. Det ble også levert en GT utgave av begge motorene med hhv. 75 og 88 Hk. Kjøpere kunne også velge mellom 3 forskjellige utstyrsvarianter som ble betegnet med bokstavene X, L og R. Det som fantes av ekstrautstyr var følgende:
GT: Her fantes som tidligere nevnt sterkere motor, men det var flere ting som skilte en GT-utgave fra standard utgaven. Det var andre instrumenter med to store klokker som var omkranset av fire små. De instrumentene som var ekstra var: Turteller, amperemeter og oljetrykksmåler. Midtkonsoll med klokke. Varmetråder i bakrute og sterkere skai i seter var levert på GT-bilene.
X: Denne pakken inneholdt følgende: Liggeseter, midtspeil m/avblending, to toners horn, varsellampe for håndbrekk, ekstra lys innvendig og ryggelys i bakplate under støtfanger.
L: L-pakken inneholdt for det meste pyntedeler som var: Ekstra kromlister, støtfangerhorn, blanke felgdeksel (på standardbiler) og scoop på panser.
R: R-pakken inneholdt følgende: 5″ brede stålfelger, 3 eiket lærratt, tåkelys i grillen, kartleserlampe. Den kunne også leveres med mattsvart; panser, felt rundt rundt baklykter og kanaler innunder denne pakken. Denne pakken kunne kun leveres på GT-bilene eller sammen med en XL-pakke for å få en komplett XLR.
Disse pakkene forårsaket mange problemet for Ford under produksjonen av bilene, slik at senere ble deler fra pakkene standardisert og man innførte et kjøperen selv måtte velge mellom X, XL eller XLR som ble levert på både standard og GT-biler.
I mars 1969 kom en ny modell, 2000 GT som hadde V4 motor med 110 Hk SAE og ble levert med samme utstyr som de andre GT-utgavene.
Capri ble kalt “En ulv i fåreklær” inntil september 1969, da 3000 GT ble lansert. Bilen kom kun med XLR-pakke, den hadde også forsterket støtdemperfeste foran, dobbelt eksosanlegg, stivere fjæring og scoop på panseret som nå faktisk var nødvendig. Motoren ytet 128 Hk DIN, 0-100 ble unnagjort på 10,3 sekunder og en toppfart på over 160 km/t. I november 1969 startet produksjonen av en annen Capri med 3.0 liters motor, nemlig 3000 E (E for Executive). Den hadde komplett XLR-pakke, vinyltak, radio, åpenbare sideruter bak, varmetråd i bakrute og stoffseter, for første gang på en Engelsk produsert Capri.
Til og med april 1970 var det solgt 250.000 Caprier i Europa og den 3. april hadde også Capri blitt introdusert i USA. September 1970 kom det sterkere 1300 og 1600 motorer, effekten var nå på 57 Hk i 1300, 68 Hk i 1600, og hhv. 72 og 86 Hk i GT-utgavene.
Det var stille med nye utgaver og forbedringer inntil 13. oktober 1971 da 3000 GT ble levert i ny versjon. Effekten var nå øket til 138 Hk, 0-100 km/t på 8,2 sekunder og en toppfart på ca 200 km/t med den nye bakakselutvekslingen på 3:22:1. Den hadde mykere bakfjæring enn tidligere modeller og den kunne leveres med originalt soltak. Samme måned ble den første utgaven med begrenset opplag utgitt, det var en 2000 GT som ble kalt “Vista Orange Capri Special”. Den hadde mye E og XLR utstyr pluss bakrutesjalusi og bakspoiler. I juni 1972 kom det utgaver av 1600 GT, 2000 GT og 3000 GT med begrenset opplag. 1600 GT og 2000 GT hadde scoop på panseret, det som til nå hadde vært kjennetegnet på 3000. Bilen ble kun levert i to farger, svart med rød stripe og smaragdgrønn med gullfarget stripe. Interiøret hadde fått en bedre komfort.
27. september 1972 kom en sterk ansiktsløftning på MKI Capri og modellen kalles da også for “Facelift”. Ansiktsløftningen bestod av 151 forbedringer. Caprien hadde fått større hovedlykter og blinklysene var flyttet ned i støtfangeren, den hadde også fått større baklykter. Panseret hadde nå scoop på alle modellene, kanten over lyktene var bredere og det var ny grill.
Inne i bilen var det helt nytt dashbord, brytere, hanskerom, to eiket ratt og større instrumenter. Det var også nye seter og dørpanel med bedre lyddemping. Dashbordet og interiøret generelt hadde mye til felles med den nye Caprien som kom et par år etter, nemlig MKII.
Det nye flaggskipet var en 3000 GXL som ble levert med dobble runde lykter foran og annen grill. Det var også en ny 1600 OHC motor i Capri som ble levert med dobbel forgasser på GT-versjonen. I 2000 GT ble det brukt en 2000 OHC fra Cortina. 1300 versjonene var nå kuttet ut slik at modellene man nå kunne velge mellom var 1600 L, 1600 XL, 1600 GT, 2000 GT, 3000 GT og 3000 GXL.
Den 29. august 1973 ble Capri nr 1.000.000 produsert, en tysk RS 2600 og i desember 1973 sluttet produksjonen av Capri MKI.
De Tyske bilene ble produsert i Køln og det mekaniske og tekniske stammet fra Taunus 17M og 20M mens på den engelske ble disse tingene brukt fra Escort og Cortina. Felles for alle Capriene var Mc Pherson fjærbein, stabilisatorstag og bakfjærer bak. Motorene på de tyske bilene var V4 på 1300, 1500 og 1700 ccm og V6 på 2000, 2300 og 2600 ccm. Bilene som ble levert med 2600 motor var 2600 GT og RS 2600 som ble produsert fra 1970 til 1974. Denne bilen ble levert med besininnsprøytning fra Kugelfischer, delte støtfangere foran, 6″ AVO aluminiumsfelger, doble runde lykter foran og seter med sidestøtter. Effekten var på 150 Hk og 0-100 km/t på under 8 sekunder.
I England ble det på slutten av 1973 og i begynnelsen av 1974 produsert 248 Caprier av typen RS3100 som hadde mange likhetstrekk med RS 2600 som skjermbuene på forskjermene og frontspoiler (ikke på alle RS2600), men hadde i tillegg en stor bakspoiler. Disse bilene hadde også stor suksess i forskjellige utgaver innen flere motorsportsgrener. I 1970 ble det også bygd noen biler med Ferguson firehjulstrekk patent som ble brukt i rallycross.
Deutch i Tyskland bygde om Capri MKI til cabrioleter i svært begrenset antall. I tillegg til dette var det dusinvis av mindre firma som bygde spesialversjoner av Capri MKI, for eksempel Allard, Broadspeed, Basil Green, May, Lumo med flere. Det var her snakk om motorbytte til V8, turbolading, kompressormating eller generell trimming av originalmotorene og endring av understell.
Produksjon: 1970 (Dokumentasjon.)
- ProdusentFord of Britainsikker
- Production placeStorbritannia Englandsikker
Downloads
Classification
-
- Transport (Outline)OU 489
- Biler (Outline - Befordringsmidler)OU 493.5
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-12050
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedDecember 17, 2021
- Date updatedFebruary 7, 2024
- DIMU-CODE0210211480572
- UUID475b0ce7-b12e-4a0c-b289-58b27e1c538b
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».