• 1700-tallet
Huset er tømret med utkraget loftsetasje. Ytterveggen er rappet med kalkmøtel for å se ut som murvegg. Den høye kjelleretasjen sikret tørr kjeller i et område med fuktig byggegrunn. Huset tilhørte i 1758 Guder Torgeirsen, som kan ha hatt ansvaret for fasadens bekledning med "sndker ziirater og ornamenter".
Ca 1900 ble gården kontorisert og fikk inngang med trapp direkte fra gaten. Samtidig ble de fleste vinduer og dører skiftet ut. Bygningen huser nå museum for norsk sparebankvirksomhet med et ekspedisjonslokale slik det kunne se ut ca 1900. Ca 1750 ble "Vaterlands Tverrgate", senere Rødfyllgata, tilholdssted for velstelte høkere. De bygde nye hus eller forbedret de gamle.

Norsk folkemuseums guidebok,  1996
    Photo: Norsk Folkemuseum