• Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Likvogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Base bak kuskesetet til å frakte båre/kiste på. 

Kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett. Det er et fotsteg på høyre side. Håndtak er det på hver side av setet. Vognen har ikke et frontbrett foran fotbrettet, men en slags "frontbøyle" av metall. 

Fating:

Fire dekorerte søyler mellom basen bak kusken og taket. To søyler i hvert hjørne. De er dekorerte med korintiske kapiteler. 
Svart kappe oppunder taket. Kappen er kantet med frynser og noe possement.

Basen, hvor båre/kiste skal plasseres er dekorert på utsiden med gulldekor, men fargene er noe falmet. Dekorelementene består av meanderborder. 

Taket har vært dekorert med utsmykninger som er festet oppå, men i dag står kun basene igjen i hjørnene. På langsiden av taket er det en opphøyet bue og oppå denne er det en sokkel hvor det sannsynligvis har stått et kors. Det er også kors på gesimsen.
 
Kisten ble lagt inn fra baksiden. Der er det en hengslet lem som man legger ned for å åpne opp. Det er et brett oppå basen som man setter kisten på. Dette brettet har påmonterte hjul som ruller langs to jernskinner, og man kan dermed skyve/rulle kisten inn. Det er mulig at det har hørt til noe som deretter har støttet opp kisten i den andre (ytterste) tverrenden så den ble stående beint og i ro.

Likvognen er for én hest (etbett). Det er tilhørende drag til å spenne for hesten.
 
Generelt er det dekorelementer i de fleste kanter og flater, og det er overflaterust på metalldelene. 

Det er også generelt dårlig balanse på vognen når den er i bevegelse. Overbygget er for høyt og tungt for understellet/chassiset. Dette ble oppdaget når den ble løftet/kranet opp ved flytting.
    Photo: Gamle Bergen Museum

Hestevogn

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to