• Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum
  • Landauer-vogn med fire hjul. Hjul med eiker, nav og jernskoning. Aksler binder for- og bakhjulene sammen. Bladfjæring (trykkfjær) på alle fire hjul. Det er kun framhjulene som kan svinge. De to hjulene bak er større enn de to foran. Bak kuskesetet er det en kupé til å frakte drosjekunder i.
 
Fastbygd kuskesete (kuskebukk) foran med fotbrett og frontbrett. Det er ikke fotsteg til kusken, og man har sannsynligvis tråkket på navet for å komme seg opp. Det er håndtak på begge sider av selve setet samt på begge sider av frontbrettet. På høyre side, ved setet er det en bremsespak.
 
Fatingen består av en kantet base som er typisk for shelburnelandauer. Over dette er en «boks» som dekker passasjerdelen av vognen. Den består av to kalesjer over begge passasjersetene. Den bakerste kan slås ned slik at man kjøre med halvåpen, eller lukket vogn. Den fremre kalesjen ser det ikke ut som om kan slås ned. Begge er dekket med svart (bemalt) lær. Bunnen på vognen er malt i rødbrun farge.

Inni er det stoppede seter som er trukket med brunt lær. Det er plass til fire personer som sitter to og to mot hverandre. Rundt vinduene, innvendig, er det sirkeldekor på den ene siden av hvert vindu, og strekdekor på den andre siden av hvert vindu. 

Det er faste fotsteg/stigbrett på hver side under passasjerdørene. På dørene er det påmalt et emblem med bokstavene RB. Dette står nok for Vognmann Rasmus Bergesen som var siste eier av vognen.

Generelt er det overflaterust på metalldelene. Over hjulene er det skjermer som skal ta sprut vekk fra fatingen. Det er ikke noe bagasjebrett bak.
    Photo: Gamle Bergen Museum

Hestevogn

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to